Onderzoek

Playing for Success wil graag weten wat de opbrengst is van haar programma’s. Om die reden is samen met de Universiteit van Utrecht (USBO advies) een visie ontwikkeld op hoe onze programma’s vaardigheden van deelnemers ontwikkelen.

Door gebruik te maken van de zogenaamde Theory of Change (ToC) is helder geworden dat de programma’s zorgen voor ontwikkeling van deelnemers op acht psychologische vaardigheden en vier leervaardigheden. Op deze 12 willen we onze impact gaan vaststellen.

Het vaststellen van impact doen we jaarlijks in de vorm van een rapportage en inzichten stellen ons in de gelegenheid om eventuele verbeteringen voor te stellen. Ook willen we de inzichten gebruiken voor erkenning van onze programma’s als effectieve interventie. We willen de impact van elk programma binnen elke tranche meten.

De acht psychologische vaardigheden zijn: Zelfvertrouwen, Emotieregulatie, Voor jezelf opkomen, Zelfreflectie, Samenwerken, Motivatie, Veerkracht, Zelf-effectiviteit.

De vier leervaardigheden zijn: Digitale vaardigheden, Sociale- en maatschappelijke vaardigheden, rekenvaardigheden en taalvaardigheden.

Hoe?

Na het opstellen van de Theory of Change hebben Playing for Success Nederland, USBO advies en onderzoeksbureau XOET een vragenlijst opgesteld. Deze vragenlijst bestaat uit stellingen waarop deelnemers op een schaal van nooit tot heel vaak kunnen aangeven wat bij hen past.

Het is de bedoeling dat de vragenlijst zowel aan het begin als aan het einde van een programma wordt afgenomen. De eerste keer is tijdens de tweede of derde bijeenkomst en de laatste keer is tijdens de op-een-na laatste bijeenkomst.

USBO advies en XOET vergelijken de resultaten op het eerste meetmoment met het tweede meetmoment en het verschil in scores laat de ontwikkeling zien.

Data en veiligheid

Playing for Success Nederland heeft met USBO advies en met XOET een verwerkersovereenkomst   afgesloten. Het is zaak dat de leercentra akkoord krijgen van de ouders dat onderzoeks-
  en persoonsgegevens gedeeld mogen worden met deze partijen en dat deelnemers mee mogen
  doen met het onderzoek. Hiervoor is een voorbeeld ‘toestemmingsbrief’ ontwikkeld. Ook zitten er ”levels”
  in het platform waardoor medewerkers alleen zien wat voor hen bestemd is. Playing for Success
  Nederland, USBO advies en XOET zien alles, een leercentrum ziet alleen het eigen leercentrum.

Positieve ontwikkeling

Uit eerder onderzoek van Oberon bleek al.

Heeft meer zelfvertrouwen
90%
Heeft zich beter leren uiten
77%
Is beter geworden in samenwerken
75%
Zit beter in zijn of haar vel
78%

Erkenning Nationaal jeugd instituut

Sinds november 2021 heeft Playing for Success de erkenning van het Nationaal Jeugd Instituut.

Playing for Success is daardoor opgenomen in de databank Effectieve jeugdinterventies van de NJI. Daar zijn wij trots op.

http://www.nji.nl/interventies/playing-for-success


Theory of change